<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://draft.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11938511\x26blogName\x3dVjay\x27s+club\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://vjockey.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://vjockey.blogspot.com/\x26vt\x3d2063663167565333136', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Vjay's club

Thursday, January 19, 2006

Ladislas Starevich: O πρωτοπόρος

Αν και θεωρητικά το πρώτο animation που δημιουργήθηκε ποτέ είναι το “The Enchanted Drawing” (warning: 12,7mb) του J. Stuart Blackton για την εταιρεία του Thomas Edison, με ημερομηνία παραγωγής 16 Νοεμβρίου 1900 και «πατέρας» των cartoons θεωρείται ο Γάλλος σκιτσογράφος Émile Cohl (1857 - 1938), δεν πρέπει να ξεχνάμε τη συμβολή στην πρόοδο του genre του Ladislas Starevich, του πρώτου animator στην ιστορία του Ρωσικού κινηματογράφου.

Γεννημένος στη Μόσχα το 1882, αλλά με καταγωγή από την Πολωνία, ο Starevich μεγάλωσε στο Kaunas της Λιθουανίας και σπούδασε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου της Αγίας Πετρούπολης. Ασχολήθηκε με διάφορα πράγματα έως ότου το 1910 που τον βρήκε διευθυντή του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας του Kaunas.

Εκεί δημιούργησε τέσσερις ταινίες μικρού μήκους με κεντρικό θέμα τη ζωή των εντόμων. Στην τέταρτη ταινία ο Starevich έχοντας ραντεβού με την Ιστορία (τι έκφραση!) θέλησε να απεικονίσει τη μάχη μεταξύ δύο σκαθαριών της συνομοταξίας Lucanus, αλλά τα έντομα, με το που έβλεπαν τα φώτα του πρόχειρου σκηνικού, το έριχναν στον ύπνο. Έχοντας δει το ταινιάκι "Les allumettes animées" (1908) του Emile Cohl, o Starevich αποφάσισε να «σκηνοθετήσει» τη μάχη αφαιρώντας ό,τι κινείται (πόδια, δαγκάνες κλπ.) από τα κουφάρια δύο εντόμων και ξανακολλώντας τα με κερί στα σώματά τους δημιουργώντας ουσιαστικά δύο μαριονέτες.

Χρησιμοποιώντας την τεχνική stop-motion, γύρισε τo "Lucanus Cervus" (1910) που αποτελεί την πρώτη ταινία με μαριονέτες και ολοκληρωμένη πλοκή, αλλά και την πρώτη ταινία animation στην ιστορία του Ρωσικού κινηματογράφου.

Το 1911 μετακόμισε στη Μόσχα και μέχρι την έναρξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου γύρισε πάνω από είκοσι ταινίες με την ίδια τεχνική και παρόμοια συμπεριφορά στους πρωταγωνιστές του. Από εκείνες τις ταινίες το “The Beautiful Leukanida” (1912) γνώρισε πανευρωπαϊκή αναγνώριση (ένας Άγγλος κριτικός «μάσησε» και νόμισε πως τα έντομα ήταν ειδικά εκπαιδευμένα!) ενώ το “The Ant and the Grasshopper” του χάρισε ένα παράσημο από τον Τσάρο. Όμως η καλύτερη δουλειά του θεωρείται από πολλούς ειδήμονες το “The Cameraman’s revenge” (1912). Μια ταινία γεμάτη κυνισμό σχετικά με την απιστία και τη ζήλια που επικρατεί στο βασίλειο των εντόμων.

Λόγω των πολιτικών ζυμώσεων της εποχής που ακολούθησε ο Starevich μετακόμισε στη Γαλλία, αφού πρώτα είχε γυρίσει πάνω από 60 ταινίες για διάφορες ρώσικες κινηματογραφικές εταιρείες. Εκεί συνέχισε να εργάζεται μιξάροντας live action με stop-motion τεχνικές και το απόγειο της δουλειάς του (που στο μεταξύ είχε γίνει πιο ‘λυρική’) είναι η ταινία “La roman de Renard” (1939) που του πήρε 10 χρόνια για να την ολοκληρώσει.

Ο Ladislas Starevich πέθανε το Φεβρουάριο του 1965 ενώ εργαζόταν επάνω στην ταινία “Comme chien et chat" [Like Dog and Cat], που τελικά δεν ολοκληρώθηκε από τους συνεργάτες του σε ένδειξη σεβασμού. Ήταν ο μοναδικός ευρωπαίος animator που το όνομά του ήταν γνωστό μεταξύ των Αμερικανών συναδέλφων του πριν τη δεκαετία του 60. Το σύνολο της δουλειάς του χαρακτηρίζεται από έντονες δόσεις black humor αλλά κυρίως από μια ανήμερη και αχαλίνωτη φαντασία.

6 Comments:

Blogger Mirandolina said...

Ωραίο - και το φιλμάκι απόλαυση!

Απορία: είχα δει στο μουσείο κόμικς της Βρυξέλλας ότι το πρώτο φιλμάκι στην ιστορία ήταν ένα μ έναν δεινόσαυρο - μάλιστα το έπαιζε συνεχώς μια οθόνη στο μουσείο. Γιατί δε γράφαν για τον Έδισον ή το ρώσο φίλο που μόλις μας σύστησες?

1:19 PM  
Blogger newManifesto said...

δεν γνώριζα γι αυτόν :)

1:24 PM  
Blogger spyros said...

Mirando, μήπως εννοείς αυτό, του Winsor McCay, που νοείται ως ο πρώτος ολοκληρωμένος χαρακτήρας cartoon;

Manifestε, μέχρι πριν λίγες μέρες δεν τον ήξερα ούτε εγώ :-)

1:39 PM  
Blogger Mirandolina said...

Είσαι τρομερός - αυτός είναι ο δεινοσαυράκος!

(Σουίφτ ε? του 97! τι χρώμα? μη μου πεις χρυσομυγί!)

11:31 AM  
Blogger spyros said...

κλαψ-λυγμ (όχι, μπλέ είναι)

11:32 AM  
Blogger Mirandolina said...

καλο και το μπλε, ήταν σαν τα μαθητικά μας τετράδια, πολύ μ άρεσε - αλλα το χρυσομυγί άπαιχτο! μ αυτό έμαθα να οδηγώ:-)

6:40 PM  

Post a Comment

<< Home