<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11938511\x26blogName\x3dVjay\x27s+club\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://vjockey.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://vjockey.blogspot.com/\x26vt\x3d2063663167565333136', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Vjay's club

Thursday, August 04, 2005

Turntablism


Κανείς από τους μηχανικούς της Technics δεν μπορούσε να φανταστεί ότι το 1969, η επινόηση του πικάπ με μηχανισμό direct drive (SP-10) επρόκειτο ν’ αλλάξει τη ροή της μουσικής τόσο στον τρόπο που την ακούμε, όσο και στον τρόπο που αυτή δημιουργείται.

Το γλυκό έδεσε, λίγα χρόνια μετά όταν οι μηχανικοί της ίδιας εταιρείας «άκουσαν» την ανάγκη για τη δημιουργία ενός μοντέλου heavy duty που να αντέχει στη συνεχή χρήση, τους πειραματισμούς, τον ιδρώτα και τα δάκρυα των απανταχού DJ’s, αλλά και τις δονήσεις των dance floors.

Έτσι γεννήθηκε το SL-1200MK2 (ή -πιο απλά- ΜΚ2).

Χάρη στην απίστευτη αντοχή του, που οφείλεται στα κράματα αλουμινίου του μπράτσου, της βάσης, του πλατό και τμημάτων του μηχανισμού, αλλά και χάρη στη δυνατότητα αλλαγής του pitch, που εξισορροπεί τα bpm και βοηθάει στο beatmatching, το MK2 ανακηρύχθηκε σε βασιλιά των Clubs διατηρώντας μέχρι σήμερα τη λειτουργικότητα, αλλά και την ομορφιά του.


Όμως υπήρξε και μια κάστα μουσικών και DJ που λάτρεψε το πικάπ (είτε ήταν το SL-1200, είτε τα Vestax, δεν αδικούμε κανέναν) σαν "μεσο", επειδή εκτός των άλλων τους παρείχε τη δυνατότητα της κύλισης του δίσκου επάνω στο πλατό και το γρατζούνισμα των grooves από τη βελόνα, με αποτέλεσμα έναν ήχο που ακουγόταν σαν SCRAAAATCH.

Πρώτος ο Τζαμαϊκανός DJ Cool Herc -αρχές της δεκαετίας του '70- είχε την ιδέα να παίζει τον ίδιο δίσκο σε δύο πικάπ ταυτόχρονα ώστε να ‘χειραγωγεί’ τους reggae και funk ήχους του με τη χρήση του μίκτη, κόβοντας το κομμάτι πότε στο ένα deck και πότε στο άλλο, δίνοντας έτσι την εντύπωση ότι πρόκειται για ένα ατέρμονο beat. Αυτή η μέγιστη σύλληψη χάρισε επάξια στον «Cool Ηρακλή», τον τίτλο του Πατέρα του Hip-Hop.

Στα μέσα της ίδιας δεκαετίας, oι Grand Wizard Theodore και Grand Master Flash πειραματίστηκαν και τελειοποίησαν τις τεχνικές αυτές, προσθέτοντας το ταλέντο και την μαστοριά τους. Οι πειραματισμοί τους είχαν ως αποτέλεσμα την εφεύρεση του 'cutting' (κοπτοραπτική ήχων και ρυθμών με τη χρήση μίκτη) και του 'scratching' -προσθήκη των scratch από κρουστά, τρομπέτες, ομιλίες κλπ. επάνω στο κανάλι ήχου του άλλου deck.

Η pop (με την έννοια popular) μουσική, μετά απ' όλα αυτά δεν θα ήταν ποτέ πια η ίδια.

Γιατί τα λέω, όμως, όλα αυτά; Γιατί το 2001, ο σκηνοθέτης Doug Pray, απεικόνισε όλη τη φιλοσοφία του Turntablism σε ένα ντοκιμαντέρ, με τον τίτλο Scratch, το οποίο παρουσιάζει την ιστορική και πολιτισμική εξέλιξη του ‘κινήματος’ καθώς και κόντρες, συνευρέσεις και συνεντεύξεις με μερικούς από τους μεγαλύτερους DJ του.

8 Comments:

Blogger Alberich said...

Η άλλη μισή ιστορία είναι το Dub που είχε πέραση στην Αγγλία με τους U-Roy, I-roy, Mad Professor, Adrian Sherwood κλπ την εποχή του punk και λίγο μετά.

10:08 PM  
Blogger kukuzelis said...

Το μάθημα που αποκόμισα από την ταινία: είναι απίστευτος ο μόχθος που κρύβει μια "απλή" συνάντηση με τα πλατό.
*
Έχει δίκιο ο Alberich για το dub. Αλλά γιατί να μην πάμε ακόμα πιο πίσω, στη Τζαμάικα;
*

12:18 AM  
Blogger macmanus said...

Δεν με λυπάσαι ρε Σπύρο;!
Έχυσα το πρωϊ με τις 2 φωτό!
Το scratch είχε παιχθεί στις Νύχτες Πρεμιέρας αν θυμάμαι, σε μεταμεσονύχτια προβολή!

11:35 AM  
Blogger spyros said...

Φύγαμε για Jamaica, alberich και kuk!
Άσε mac, όλο λέω ότι θα αγοράσω ένα ΜΚ2, αλλά όλο με φωτογραφίες τη βγάζω, τελικά.

11:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

o dj Everlast θα εκτιμούσε την προσέγγισή σου...Επί τη ευκαιρία, πιστεύω ότι καλό θα ήταν να κάνεις μια αναφορά και στην επόμενη γενιά: you know, SL DZ 1200. Η ψηφιακή εποχή χτυπά και τα decks οριστικά και αμετάκλητα! (κουμπαράκι -άρα όχι και τόσο ανώνυμος- πότε είδες το Scratch και δεν το ενθυμούμαι; Δεν μπορώ να ανακτήσω καμιά μαραθώνια βραδινή συζήτησή μας περί του θέματος..;-)

1:58 PM  
Blogger spyros said...

Εσχάτως, κουμπαρούλητς! Σε DiVX.

2:03 PM  
Anonymous Anonymous said...

έτσι ντεεε! επίσης, είσαι πιο γρήγορος και από τον Grand Master Flash

2:07 PM  
Blogger Zpi said...

Οι φωτογραφίες και μόνο είναι σκέτη απόλαυση. Ευτυχώς είμαι πιο εγκρατής από τον MacManus

12:49 AM  

Post a Comment

<< Home