<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11938511\x26blogName\x3dVjay\x27s+club\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://vjockey.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://vjockey.blogspot.com/\x26vt\x3d2063663167565333136', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Vjay's club

Friday, August 05, 2005

Η Γενεαλογία του Remix

Barbara KruggerΤη δεκαετία του ’50 στους δρόμους και τις αλάνες των γκέτο του Kingston της Jamaica ξεπήδησε μια νέα μορφή διασκέδασης. Ήταν τα λεγόμενα Sound Systems. Ένας DJ / Selekta / Promoter ντάνιαζε σ’ ένα φορτηγάκι δίσκους, πικάπ, ηχεία και μια γεννήτρια, χρέωνε ένα πολύ μικρό ποσό «εισόδου» που κάλυπτε το αλκοόλ και το φαγητό των θαμώνων (και αποτελούσε για τον ίδιο μια καλή «μπάζα» στους τότε χαλεπούς καιρούς) και έστηνε υπαίθρια πάρτι.

Αρχικά η μουσική που παιζόταν ήταν αμερικάνικα R’n’B από δίσκους που έφερναν οι ταξιδεμένοι Τζαμαϊκανοί. Με τον καιρό, όμως, η εγχώρια μουσική παραγωγή άρχισε να ανθίζει και ο κόσμος ζητούσε όλο και περισσότερο τον ντόπιο ήχο. Το πρώτο 100% Τζαμαϊκάνικο μουσικό ιδίωμα, γεννήθηκε από την διασκευή εκείνων των R’n’B ακουσμάτων και δεν ήταν άλλο από το SKA.

Ένας από τους πρώτους περιζήτητους, και αργότερα ο δημοφιλέστερος, sound system DJs, ήταν ένας ικανότατος επισκευαστής ραδιοφώνων, ο King Tubby.

Αρχικά όλοι οι Selectors τον ήθελαν στο πλευρό τους επειδή το τροπικό κλίμα αλλά και οι... σαμποτέρ αντίπαλοι DJ προκαλούσαν καταστροφές στον ηχητικό εξοπλισμό και εκείνος ήταν πάντα πρόθυμος να τους βοηθήσει. Αργότερα, ο Tubby (το κανονικό του όνομα ήταν Cecil Rennie) αποφάσισε να στήσει το δικό του ... μαγαζί με την ονομασία Tubby’s Hometown Hi-Fi.

Το Tubby’s Hi-Fi sound system έγινε εξαιρετικά δημοφιλές λόγω της υψηλής ποιότητας ήχου, των αποκλειστικών κομματιών που έπαιζε, αλλά και των... χειροποίητων ηχητικών εφέ (echo – reverb) που χρησιμοποιούσε για να ‘χρωματίζει’ τον ήχο του - που τριπάριζαν το πλήθος.

King TubbyΤο 1968 ο King Tubby ξεκίνησε να δουλεύει ως κόπτης δίσκων για τον παραγωγό Duke Reid, σε ένα από τα πρώτα ανεξάρτητα στούντιο της Jamaica, το Treasure Isle. Όταν του ζητήθηκε να αφαιρέσει τα φωνητικά από κάποια κομμάτια ώστε οι τελάληδες ή MC’s (Masters of Ceremonies) να λένε τα... δικά τους στα πάρτι των sound systems, πάνω από το κανάλι της μουσικής, ο Tubby – αγγιγμένος από το χέρι του Jah – έκανε μια συγκλονιστική για την εξέλιξη της μουσικής ανακάλυψη.

Πειράζοντας σε κάποια κομμάτια τα κανάλια των διαφορετικών οργάνων στην πρωτόγονη κονσόλα, μπορούσε να αλλάξει την τονικότητά τους, να αυξομειώσει τις εντάσεις, δίνοντας έμφαση σε αυτά που του ταίριαζαν περισσότερο, και να τους προσθέσει βάθος, ηχώ κλπ.

Μαζί με άλλους ηχολήπτες, δημιουργούσε ολοκαίνουρια κομμάτια που βασίζονταν στον ήχο των πρωτοτύπων αλλά με τις προσθαφαιρέσεις οργάνων, εφέ κλπ. επενέβαινε στο ηχόχρωμά τους και κατ’ επέκταση στο αντίκτυπο που είχαν στ’ αυτιά και στον εγκέφαλο των ακροατών! Εξαιτίας της απίστευτης αποδοχής που έχαιραν αυτά τα πρώιμα remix από τους πρώιμους “clubbers”, η δημοτικότητα του sound system του Tubby εκτινάχθηκε στα ύψη, δίνοντάς του τη δυνατότητα να ανοίξει το δικό του στούντιο.

Εκεί ο Tubby, ως ένας δημοφιλής παραγωγός πλέον, είχε τη δυνατότητα να προσαρμόζει τα μηχανήματα (είχε εξελιχθεί και η γνώση του στα ηλεκτρονικά), να πειραματίζεται με τον ήχο και να συνδυάζει την παλιά με την νέα στουντιακή τεχνολογία δημιουργώντας έτσι μια ατμοσφαιρική και εντελώς προσωπική παλέτα ήχων. Αυτό τον έκανε περιζήτητο σε όλους του ‘ψαγμένους’ μουσικούς των 70’s από όλο τον κόσμο που συνέρεαν στο στούντιο, του έδιναν τα master tapes και του ζητούσαν το δικό του ηχητικό interpretation της μουσικής τους, το οποίο πολύ συχνά εξελισσόταν σε κάτι καινούριο και μη αναγνωρίσιμο. Σίγουρα όμως ατμοσφαιρικό και μοναδικό. Όπως ο ήχος των πρωτόγονων -πλέον- sound systems…

Με την προσθήκη και των δικών του απίστευτων μουσικών, ο άοκνος King Tubby βυσμάτωνε στην κονσόλα τα εφέ του και τη χρησιμοποιούσε ως μουσικό όργανο που μπούκωνε, ‘υπογράμμιζε’, προσέθετε, έκοβε και έραβε και ντάμπιαζε (dub = γεμίζω, βουλώνω, προσθέτω) τον ήχο με αποτέλεσμα να φτιάξει ένα νέο είδος μουσικής, βασισμένο σε remix του original. Tο Dub είχε γεννηθεί!

Το παράδειγμά του ακολούθησαν –εν παραλλήλω και αργότερα- και άλλοι μηχανικοί του ήχου που είχαν εξελιχθεί σε μουσικούς όπως ο «πολύς» Lee -scratch- Perry.

Wikipedia et al, remixed by... King Spyro

3 Comments:

Blogger boyracer said...

super summer reading και αυτό και το turntabalism...
i hope more people get around to seeing them ...
this being august and all...
thanks

9:50 PM  
Blogger spyros said...

Thanks for your kind comment. You've just described my intentions for the particular post.

5:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

Keep up the good work » » »

12:07 PM  

Post a Comment

<< Home