<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11938511\x26blogName\x3dVjay\x27s+club\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://vjockey.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://vjockey.blogspot.com/\x26vt\x3d2063663167565333136', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Vjay's club

Monday, July 11, 2005

SAUL BASS – O master των ζενερίκ



«When his work comes up on the screen, the film truly begins»
Martin Scorsese

O αμερικανός καλλιτέχνης Saul Bass (1920 – 1996) δεν υπήρξε μόνο ένας από τους μεγαλύτερους γραφίστες του 20ου αιώνα αλλά και ο αδιαμφισβήτητος master στο σχεδιασμό τίτλων για κινηματογραφικές ταινίες, που ανέδειξε το έργο του μέσα από τις συνεργασίες του με τον Alfred Hitchcock, τον Otto Preminger, τον S. Cubrick και τον Martin Scorsese.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στην πρώτη προβολή της αριστουργηματικής ταινίας του Otto Preminger “The Man with the Golden Arm” (1955) (με έναν συγκλονιστικό Frank Sinatra στο ρόλο του τζάνκι) στην τενεκεδένια θήκη του φιλμ που έφτανε στις αμερικανικές αίθουσες, έγραφε:

«Προς τους μηχανικούς προβολής: τραβήξτε τις κουρτίνες πριν τους τίτλους έναρξης»

Μέχρι τότε, οι τίτλοι αρχής ήταν απλές, αδιάφορες λίστες ονομάτων των πρωταγωνιστών και των υπόλοιπων συντελεστών μιας ταινίας, που συνήθως «θάβονταν» επάνω στις κουρτίνες, που τραβιόντουσαν μόλις ξεκινούσε η προβολή εικόνας. Όμως ο Preminger ήταν αυτός που είδε πρώτος τη δυναμική που πρόσθεταν στην αφήγηση τα ζενερίκ και αναγνώρισε την εικαστική τους αξία επιμένοντας να προβάλλονται – ως αναπόσπαστο κομμάτι της ταινίας.

Οι παράλληλες animated λευκές γραμμές σε μαύρο φόντο και το κομματιασμένο χέρι των τίτλων της ταινίας «The Man with the Golden Arm» έμελλαν να επαναπροσδιορίσουν την αξία των ζενερίκ και να τα ανάγουν σε μια μορφή τέχνης που είχε τις ρίζες της στο graphic design και «συμπλήρωνε» τον κινηματογράφο.

Όλοι οι μελετητές του έργου του καταλήγουν με σαφήνεια στο ότι ο Saul Bass είχε τη μοναδική ικανότητα να αναγνωρίζει το ένα και μοναδικό καρέ – σύμβολο μιας ταινίας και να το μεταμορφώνει σε τέχνη. Την τέχνη που συμπύκνωνε με εικόνες και animations το νόημα της ταινίας σε αυτά τα δύο τρία λεπτά των τίτλων. Την τέχνη της απόλυτης αφαίρεσης.

Μέχρι το τέλος της ζωής του, ο Saul Bass σχεδίασε τους τίτλους για πάνω από 50 ταινίες σκηνοθετών όπως ο Hitchcock (“North by Northwest”, “Vertigo”, “Psycho”), o Kubrick (“Spartacus”), και ο Scorsese (“Goodfellas”, “Cape Fear”, “Casino”) και επηρέασε πολλούς καλλιτέχνες όπως τον Kyle Cooper (“Se7en”) της Imaginary Forces.

Εκτός από το κινηματογραφικό, o Saul Bass άφησε και ένα πολύ πλούσιο διαφημιστικό έργο σχεδιάζοντας τα λογότυπα εταιρειών όπως η Minolta και η AT&T που ακόμα και σήμερα (παρά τα face-lifts) θεωρούνται πολύ μπροστά από την εποχή τους.
Την επόμενη ημέρα του θανάτου του (25 Απριλίου, 1996), οι New York Times αποχαιρετούσαν τον μεγάλο αυτό καλλιτέχνη με τη φράση:

"the minimalist auteur who put a jagged arm in motion in 1955 and created an entire film genre…and elevated it into an art."

Πηγή: Design Museum, London.

4 Comments:

Blogger Laughing Sheep88 said...

... άντε ρε παιδί μου... που ήσουν; είχα αρχίσει να παθαίνω στερητικό... (τον λατρεύω αυτόν τον τύπο τον Saul... πραγματικός καλλιτεχνης - ισορροπιστής!)
Καλή βδομάδα :-))

6:05 PM  
Blogger spyros said...

Επίσης! :-)

6:07 PM  
Blogger QarcQ said...

Γραφιστικός διδάσκαλος.

Οπτική επικοινωνία.
Την αναγνωρίζω, την κατανοώ, αλλά δεν την κατέχω...
Μεγάλη δύναμη ο Bass.

4:52 AM  
Blogger vague tourist said...

Και μόνο γι’ αυτά που έχει κάνει στις ταινίες του Χίτσκοκ, ο άνθρωπος αξίζει λαϊκό προσκύνημα...

11:31 AM  

Post a Comment

<< Home